Cyklistické stezky v oblasti Omiše

Chorvatsko... Články ... Témata ... Cyklistické stezky…
Publikováno: 30.11.2002

Turistické sdružení splitsko-dalmatské župy (Turistička zajednica Županije splitsko-dalmatinske) vydalo pěkný prospekt "Central Dalmatia by Bike - Omiš", který obsahuje plánek s vyznačnými trasami, grafy jednotlivých tras s nadmořskými výškami i vzdálenostmi jednotlivých bodů na trase a velmi stručné popisy tras i v češtině. Prospekt by měl být k dispozici v místních turistických sdruženích (turistička zajednica) nebo také v pražské kanceláři Chorvatského turistického sdružení.

Cyklostezka č. 1

Krilo (5 m) - Sumpetar (5 m), 2,4 km - Mali Rat (5 m), 8,1 km - Duće (10 m), 2 km - Omiš (5 m), 3,7 km - odbočka na Split (275 m), 4,1 km - Sv.Mara (325 m), 2 km - Tugare (315 m), 2,1 km - Srinjine (225 m), 4,8 km - Žrnovnica (65 m), 5,9 km - křižovatka Omiš - Split (10 m), 3,2 km - Krilo (5 m), 7,2 km

Omiš
Omišská soutěska řeky Cetiny
Délka trasy: 45,5 km
Převýšení: 325 m
Trvání jízdy: cca 3,5 hod

Stezka začíná v osadě Krilo (severozápadně od obce Dugi Rat) a vede po asfaltce podél pobřeží k jihovýchodu kolem osady Mali Rat, přes obce Dugi Rat a Duće do Omiše. V Omiši odbočuje na křižovatce před mostem (přes řeku Cetinu) vlevo (k severu) a vede po asfaltové silnici krátce podél řeky Cetiny. Za tunelem na křižovatce odbočuje vlevo a opouští řeku. Začíná prudké stoupání serpentinami k vrchu Sv.Mara. Na křižovatce před obcí Gata trasa odbočuje vlevo směrem na Split (k západu). Ještě 2 km trvá stoupání k vrchu Sv.Mara a pak začíná klesat přes obce Tugare, Srinjine do Žrnovnice. Na křižovatce za Žrnovicí odbočuje trasa doleva (k jihozápadu) směrem na Stobreč, po dalších 3 km klesání se dostává na pobřežní magistrálu (Split - Omiš), na které odbočuje doleva (k jihovýchodu) a pokračuje po ní 7 km až do cíle trasy, osady Krilo.

Cyklostezka č. 2

Omiš (5 m) - křižovatka (odbočuje zde silnice do obce Podšpilje) (5 m), 4,9 km - Smoline (230 m), 6 km - Kučiće (225 m), 1,6 km - křižovatka (odbočuje zde silnice do obce Slime) (45 m), 6,1 km - vodní elektrárna (65 m), 2,5 km - Zadvarje (230 m), 3 km - Žeževica (260 m), 4,5 km - vrch Ursića (305 m), 5,8 km - Gornja Brela (270 m), 2 km - vjezd na magistrálu (305 m), 5,2 km - Pisak (185 m), 3,2 km - Mimice (80 m), 3,3 km - Lokva (15 m), 3,1 km - Stanići (65 m), 4,5 km - Omiš (5 m), 6 km

Délka trasy: 59,1 km
Převýšení: 320 m
Trvání jízdy: cca 4 hod

Stezka vede z Omiše (k východu) po silnici nádhernou krajinou po levém břehu řeky Cetiny, jejím kaňonem (míjí odbočku vpravo do Podšpilje) až k Radmanovým Mlinicím (cíl sjezdů řeky na raftech), kde pak silnice řeku opouští a pokračuje přes osady Smoline a Kučiće zase zpět k řece u obce Penšići (start sjezdů řeky na raftech). Trasa pokračuje podél řeky přes obec Podgrade do obce Zadvarje. Zde jsou stojí za vidění vodopády Gubavica na řece Cetině (malá odbočka). Z obce Zadvarje vede stezka dále po silnici k severu do Šestanovce, kde odbočuje doprava (k východu) do osady Žeževica (Kalajžići). Zde odbočuje doprava na štěrkopískovou cestu, po které jede směrem k jihu až do osady Ursići. Odtud pak pokračuje úzké asfaltce až na křižovatku, kde odbočuje doleva (doprava vede silnice do obce Slime) a přes osadu Gornja Brela se dostane průsmykem Dupci na pobřežní magistrálu. Na magistrále odbočuje doprava a letoviska Pisak, Mimice, Ruskamen se při pobřeží dojede až do Omiše. Poslední úsek je možno jet alternativně po menší silnici, která vede paralelně nad magistrálou: odbočit za obcí Pisak v obci Marušići a přes obce Mimice a Lokva dojet opět na magistrálu těsně před Omiší.

Dupci
Krásný výhled z magistrály (trasa č.2, pod průsmykem Dupci)

Cyklostezka č. 3

Omiš (5 m) - Čista (280 m), 8,3 km - křižovatka na Kostanje (215 m), 3,7 km - Blato na Cetini (300 m), 5,1 km - most (240 m), 1,2 km - Katuni (270 m), 3,5 km - Zadvarje (230 m), 5,7 km - křižovatka na Slime (45 m), 6,3 km - Smoline (230 m), 7,2 km - křižovatka na Podšpilje (5 m), 6 km - Omiš (5 m), 5,7 km

Délka trasy: 52,7 km
Převýšení: 300 m
Trvání jízdy: cca 3,5 hod

Stezka začíná v Omiši a vede po silnici přes most přes řeku Cetinu, za mostem odbočuje vpravo (k severu) a pak vede krátce po pravém břehu řeky. Na křižovatce odbočuje vlevo a opouští řeku. Začíná prudké stoupání serpentinami do obce Gata, kde odbočuje doprava (směrem k východu) a stoupá dále do obce Čista. Pak pokračuje přes osady Oštrovica, Seoca do Blata na Cetini, kde sjíždí k mostu přes řeku Cetinu a na křižovatce za mostem odbočuje doprava (k východu). Trasa dále vede přes osadu Katuni do Šestanovce, kde odbočuje doprava a zamíří k jihu do obce Zadvarje. Zde stojí za vidění vodopády Gubavica na řece Cetini (malá odbočka). Z obce Zadvarje pokračuje do obce Podgradje, odkud trasa vede podél řeky Cetiny až do obce Penšići (start sjezdů řeky na raftech). Přes osady Kučiće a Smoline se dostane opět k řece k Radmanovým Mlinicím (cíl sjezdů řeky na raftech) a pokračuje krásným kaňonem řeky až do Omiše.

« Cyklistické stezky ve Střední­ Dalmácii «

Související články

Nové cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů
Cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů