Cyklistické stezky na ostrově Hvar

Chorvatsko... Články ... Témata ... Cyklistické stezky…
Publikováno: 20.11.2002

Turistické sdružení splitsko-dalmatské župy (Turistička zajednica Županije splitsko-dalmatinske) vydalo pěkný prospekt "Central Dalmatia by Bike - Hvar", který obsahuje plánek ostrova s vyznačnými trasami, grafy jednotlivých tras s nadmořskými výškami i vzdálenostmi jednotlivých bodů na trase a velmi stručné popisy tras i v češtině. Prospekt by měl být k dispozici v místních turistických sdruženích (turistička zajednica) nebo také v pražské kanceláři Chorvatského turistického sdružení. Bližší informace o ostrově najdete u popisu ostrova Hvar a u popisů jednotlivých míst na ostrově.

Cyklostezka č. 1

Hvar (20 m) - Brusje (390 m), 6 km - Sv.Vid (420 m), 3,3 km - rozcestí na Grablje (195 m), 2,7 km - Velo Grablje (195 m), 2,1 km - Malo Grablje (110 m), 2,5 km - Milna (15 m), 2,5 km - Hvar (20 m), 5 km

Obtížnost trasy: těžká
Délka trasy: 24,1 km
Převýšení: 420 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka stoupá asfaltovou silnicí (stará silnice do Stari Grad, než byl vybudován tunel a nová silnice) z města Hvar nejdříve k severu, nad městem se začíná stáčet k východu do obce Brusje ve vnitrozemí (možnost občerstvení), pak kolem vyhlídkového bodu a po 300 m stezka odbočuje doprava štěrkopískovou cestou do obce Velo Grablje. To již se začíná stezka směřovat k západu, ještě v obci odbočuje doprava štěrkopískovou cestou přes Malo Grablje a sjíždí na pobřeží (průjezd pod viaduktem) do Milny (restaurace, ubytování, možnost nákupu). Odtud pak opět asfaltkou s mírným stoupáním zpět do města Hvar.

Cyklostezka č. 2

Stari Grad (5 m) - Selca (200 m), 5,2 km - vyhlídka (400 m), 3,8 km - odbočka na Grablje (365 m), 0,6 km - Velo Grablje (195 m, 2,1 km - Malo Grablje (110 m), 2,5 km - Milna (5 m), 2,5 km - Zaraće (10 m), 3,5 km - Dubovica (10 m), 1,2 km - tunel (190 m), 1,8 km - trajektové přístaviště Stari Grad (5 m), 3,5 km - Stari Grad (5 m), 1,4 km.

Obtížnost trasy: těžká
Délka trasy: 28,1 km
Převýšení: 400 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka stoupá z městečka Stari Grad starou asfaltovou silnicí (než byl vybudován tunel) směrem na město Hvar do obce Selca, dále k vyhlídkovému bodu (krásné výhledy po ostrově Hvar, k severu na ostrov Brač, možnost občerstvení) pod vrchem Sv.Vid (400 m), Po 300 m pak odbočuje doleva štěrkopísková cesta do obce Velo Grablje, kde odbočuje doprava cestou přes Malo Grablje a sjíždí na pobřeží (průjezd pod viaduktem) do Milny (restaurace, ubytování, možnost nákupu). Z Milny stezka pokračuje asfaltkou (hlavní ostrovní komunikací) k jihovýchodu po jižním pobřeží ostrova přes Zaraće a Dubovicu (občerstvení), kde silnice opouští pobřeží a začíná stoupat (k severovýchodu) k tunelu ve vnitrozemí ostrova. Tunelem se stezka dostává opět nad městečko Stari Grad, kolem přístaviště trajektů míří ke svému cíli.

Cyklostezka č. 3

Stari Grad (5 m) - Selca (200 m), 5,2 km - vyhlídka (400 m), 3,6 km - Bunar (480 m), 5,3 km rozcestí (500 m), 0,3 km - rozcestí na Dol (320 m), 0,9 km - Dol (130 m), 5,1 km - Stari Grad (5 m), 3,6 km

Obtížnost trasy: středně těžká
Délka trasy: 24 km
Převýšení: 500 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka stoupá z městečka Stari Grad starou asfaltovou silnicí (než byl vybudován tunel) směrem na město Hvar do obce Selca. Po dalších 3,6 km stoupání (200 m před vyhlídkou) odbočuje doleva (k východu) štěrkopískovou cestou a stoupá k vrchu Sv.Nikola (628 m), ne však až na samotný vrchol - ve výšce 500 m odbočuje vlevo a prudce klesá k severu (nebezpečný sráz), k obci Dol. Z Dolu pak stezka pokračuje asfaltkou a dále klesá do městečka Stari Grad na pobřeží.

Cyklostezka č. 4

Jelsa (5 m) - Vrbanj (5 m), 4,2 km - odbočka na Dol (50 m), 3,4 km - Stari Grad (5 m), 1,5 km - hotel Arkada (50 m), 1,5 km - odbočka na Rudine (65 m), 3 km - Rudine (100 m), 2 km - Stari Grad (10 m), 3,5 km - letiště (25 m), 2,3 km - odbočka na Vrbosku (25 m), 1,5 km - Vrboska (5 m), 0,6 km - Jelsa (5 m), 3,5 km

Obtížnost trasy: lehká
Délka trasy: 29,2 km
Převýšení: 95 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka vede nejprve asfaltovou silnicí z nábřeží v Jelse po rovině k západu do obce Vrbanj, odtud lehce stoupá do Dolu a pak klesá do městečka Stari Grad na nábřeží. Po severním břehu Starigradské zátoky projíždí městečkem až k hotelu Arkada, odkud vede štěrkopísková cesta vpravo vzhůru k severu, kde se napojuje na cestu, která vede po hřebeni celého poloostrova Kabal (možnost pokračovat dále k severozápadu a pak se opět stejnou cestou vrátit). Zde se doporučuje zastávka nejen kvůli krásným výhledům na ostrov Hvar i Brač, ale i kvůli krásnému koupání na severním pobřeží ostrova v zátoce Žukova. Na hřebeni odbočuje stezka vpravo do obce Rudine. Odtud pak už vede asfaltka a sjíždí zpět do městečka Stari Grad, odtud po štěrkopískové cestě pokračuje k letišti a krátce poté se napojuje na asfaltku do Vrbosky. Z Vrbosky vede stezka silničkou těsně nad mořem, nikoli po hlavní silnici, až do Jelsy.

Další alternativou k této stezce z Jelsy pokračovat zpět do městečka Stari Grad:
  • po rovině po hlavní silnici
  • odbočit z Jelsy k západu, velmi mírným stoupáním do obce Vrbanj a pak sjet do městečka Stari Grad
  • odbočit z Jelsy k jihozápadu, vystoupat do obce Pitve, přes Vrisnik, Svirće a Vrbanj sjet doměstečka Stari Grad

Cyklostezka č. 5

Poljica (180 m) - Zastražišće (155 m), 3,4 km - odbočka k zátoce Ključna (85 m), 3,3 km - odbočka k zátoce Kruševa (65 m), 1,1 km - odbočka k zátoce Milna a Rosanjica (55 m), 1 km - odbočka na Pokrivenik (95 m), 1,5 km - Glavičica (220 m), 1,2 km - restaurace Karmelino (210 m), 1,5 km - Grudac (220 m), 0,5 km - Humac (320 m), 10,8 km - Poljica (180 m), 3,5 km

Obtížnost trasy: středně těžká
Délka trasy: 27,8 km
Převýšení: 265 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka začíná v malé obci Poljica (východně od Jelsy) a po hlavní ostrovní komunikaci míří dále na východ mírným klesáním do obce Zastražišće (obchod, restaurace). O 3,3 km dále za obcí odbočuje doleva štěrkopískovou směrem k zátoce Ključna, pak směrem k zátokám Milna a Rosanjica až k odbočce do zátoky Pokrivenik. To již začíná cesta stoupat směrem k vrchu Glavičica (228 m), stoupá k restauraci Karmelino a dále pak do obce Grudac. Zde kříží hlavní silnici a pokračuje opět štěrkopískovou cestou mírným stoupáním do obce Humac. Stezka zde sjíždí na hlavní silnici, na které odbočuje doprava a vrací se do Poljice.

Tuto stezku lze alternativně jet z Jelsy směrem na východ po silnici, vede nejprve kolem moře, pak prudce stoupá k obci Humac, kde se již napojuje na základní okruh (Poljica - Zastražišće atd.), po jeho absolvování zpět do obce Humac a stejnou cestou sjet dolů do Jelsy.

Cyklostezka č. 6

Dugi Dolac (285 m) - Gdinj (335 m), 0,5 km - Bogomolje (230 m), 4,5 km - restaurace Bolat (180 m), 9,1 km - vrch Ublina (210 m), 4,5 km - Sućuraj centrum (5 m), 6 km - Sućuraj trajekt (5 m), 0,6 km

Obtížnost trasy: lehká
Délka trasy: 25,2 km
Převýšení: 335 m
Trvání jízdy: cca 1,5 hod

Stezka začíná v obci Dugi Dolac (Gdinj), ležící na východě ostrova na hlavní ostrovní silnici mezi Jelsou a Sućurajem. Celá tato trasa vede po této silnici na východ přes Bogomolje až do cíle stezky, do Sućuraje.

K této stezce je doporučen alternativní okruh: Z obce Dugi Dolac po silnici k západu na nedalekou odbočku k zátoce Pokrivenik, zde odbočit doprava a sjet až dolů k zátoce Pokrivenik a kousek nad zátokou se pak napojit na cyklostezku č. 5, vystoupat do obce Grudac k silnici, na ní odbočit vpravo a dojet zpět do obce Dugi Dolac.

« Cyklistické stezky ve Střední­ Dalmácii «

Související články

Nové cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů
Cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů
Na kole na Sveti Jure (1 762 m) na Biokovu

Diskuze k článku

Caseygap CaseygapGC
20.06.2017 14:52:48

We are Amiga toy CPS affiliate program, our affiliate have feature of easy use, high commission, high conversion rate. We offer great conditions, Lifetime Rev share start at 30% up to 50% depend on sales. Paid on every package customer purchases. Weekly, biweekly, monthly payments based on sales volume.
We work with US and most Europe countries. We accept all kinds of traffic. search "Amiga toy affiliate" on google to reach us. link: http://aff.oc4pa.com