Cyklistické stezky na ostrově Hvar

Chorvatsko... Články ... Témata ... Cyklistické stezky…
Publikováno: 20.11.2002

Turistické sdružení splitsko-dalmatské župy (Turistička zajednica Županije splitsko-dalmatinske) vydalo pěkný prospekt "Central Dalmatia by Bike - Hvar", který obsahuje plánek ostrova s vyznačnými trasami, grafy jednotlivých tras s nadmořskými výškami i vzdálenostmi jednotlivých bodů na trase a velmi stručné popisy tras i v češtině. Prospekt by měl být k dispozici v místních turistických sdruženích (turistička zajednica) nebo také v pražské kanceláři Chorvatského turistického sdružení. Bližší informace o ostrově najdete u popisu ostrova Hvar a u popisů jednotlivých míst na ostrově.

Cyklostezka č. 1

Hvar (20 m) - Brusje (390 m), 6 km - Sv.Vid (420 m), 3,3 km - rozcestí na Grablje (195 m), 2,7 km - Velo Grablje (195 m), 2,1 km - Malo Grablje (110 m), 2,5 km - Milna (15 m), 2,5 km - Hvar (20 m), 5 km

Obtížnost trasy: těžká
Délka trasy: 24,1 km
Převýšení: 420 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka stoupá asfaltovou silnicí (stará silnice do Stari Grad, než byl vybudován tunel a nová silnice) z města Hvar nejdříve k severu, nad městem se začíná stáčet k východu do obce Brusje ve vnitrozemí (možnost občerstvení), pak kolem vyhlídkového bodu a po 300 m stezka odbočuje doprava štěrkopískovou cestou do obce Velo Grablje. To již se začíná stezka směřovat k západu, ještě v obci odbočuje doprava štěrkopískovou cestou přes Malo Grablje a sjíždí na pobřeží (průjezd pod viaduktem) do Milny (restaurace, ubytování, možnost nákupu). Odtud pak opět asfaltkou s mírným stoupáním zpět do města Hvar.

Cyklostezka č. 2

Stari Grad (5 m) - Selca (200 m), 5,2 km - vyhlídka (400 m), 3,8 km - odbočka na Grablje (365 m), 0,6 km - Velo Grablje (195 m, 2,1 km - Malo Grablje (110 m), 2,5 km - Milna (5 m), 2,5 km - Zaraće (10 m), 3,5 km - Dubovica (10 m), 1,2 km - tunel (190 m), 1,8 km - trajektové přístaviště Stari Grad (5 m), 3,5 km - Stari Grad (5 m), 1,4 km.

Obtížnost trasy: těžká
Délka trasy: 28,1 km
Převýšení: 400 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka stoupá z městečka Stari Grad starou asfaltovou silnicí (než byl vybudován tunel) směrem na město Hvar do obce Selca, dále k vyhlídkovému bodu (krásné výhledy po ostrově Hvar, k severu na ostrov Brač, možnost občerstvení) pod vrchem Sv.Vid (400 m), Po 300 m pak odbočuje doleva štěrkopísková cesta do obce Velo Grablje, kde odbočuje doprava cestou přes Malo Grablje a sjíždí na pobřeží (průjezd pod viaduktem) do Milny (restaurace, ubytování, možnost nákupu). Z Milny stezka pokračuje asfaltkou (hlavní ostrovní komunikací) k jihovýchodu po jižním pobřeží ostrova přes Zaraće a Dubovicu (občerstvení), kde silnice opouští pobřeží a začíná stoupat (k severovýchodu) k tunelu ve vnitrozemí ostrova. Tunelem se stezka dostává opět nad městečko Stari Grad, kolem přístaviště trajektů míří ke svému cíli.

Cyklostezka č. 3

Stari Grad (5 m) - Selca (200 m), 5,2 km - vyhlídka (400 m), 3,6 km - Bunar (480 m), 5,3 km rozcestí (500 m), 0,3 km - rozcestí na Dol (320 m), 0,9 km - Dol (130 m), 5,1 km - Stari Grad (5 m), 3,6 km

Obtížnost trasy: středně těžká
Délka trasy: 24 km
Převýšení: 500 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka stoupá z městečka Stari Grad starou asfaltovou silnicí (než byl vybudován tunel) směrem na město Hvar do obce Selca. Po dalších 3,6 km stoupání (200 m před vyhlídkou) odbočuje doleva (k východu) štěrkopískovou cestou a stoupá k vrchu Sv.Nikola (628 m), ne však až na samotný vrchol - ve výšce 500 m odbočuje vlevo a prudce klesá k severu (nebezpečný sráz), k obci Dol. Z Dolu pak stezka pokračuje asfaltkou a dále klesá do městečka Stari Grad na pobřeží.

Cyklostezka č. 4

Jelsa (5 m) - Vrbanj (5 m), 4,2 km - odbočka na Dol (50 m), 3,4 km - Stari Grad (5 m), 1,5 km - hotel Arkada (50 m), 1,5 km - odbočka na Rudine (65 m), 3 km - Rudine (100 m), 2 km - Stari Grad (10 m), 3,5 km - letiště (25 m), 2,3 km - odbočka na Vrbosku (25 m), 1,5 km - Vrboska (5 m), 0,6 km - Jelsa (5 m), 3,5 km

Obtížnost trasy: lehká
Délka trasy: 29,2 km
Převýšení: 95 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka vede nejprve asfaltovou silnicí z nábřeží v Jelse po rovině k západu do obce Vrbanj, odtud lehce stoupá do Dolu a pak klesá do městečka Stari Grad na nábřeží. Po severním břehu Starigradské zátoky projíždí městečkem až k hotelu Arkada, odkud vede štěrkopísková cesta vpravo vzhůru k severu, kde se napojuje na cestu, která vede po hřebeni celého poloostrova Kabal (možnost pokračovat dále k severozápadu a pak se opět stejnou cestou vrátit). Zde se doporučuje zastávka nejen kvůli krásným výhledům na ostrov Hvar i Brač, ale i kvůli krásnému koupání na severním pobřeží ostrova v zátoce Žukova. Na hřebeni odbočuje stezka vpravo do obce Rudine. Odtud pak už vede asfaltka a sjíždí zpět do městečka Stari Grad, odtud po štěrkopískové cestě pokračuje k letišti a krátce poté se napojuje na asfaltku do Vrbosky. Z Vrbosky vede stezka silničkou těsně nad mořem, nikoli po hlavní silnici, až do Jelsy.

Další alternativou k této stezce z Jelsy pokračovat zpět do městečka Stari Grad:
  • po rovině po hlavní silnici
  • odbočit z Jelsy k západu, velmi mírným stoupáním do obce Vrbanj a pak sjet do městečka Stari Grad
  • odbočit z Jelsy k jihozápadu, vystoupat do obce Pitve, přes Vrisnik, Svirće a Vrbanj sjet doměstečka Stari Grad

Cyklostezka č. 5

Poljica (180 m) - Zastražišće (155 m), 3,4 km - odbočka k zátoce Ključna (85 m), 3,3 km - odbočka k zátoce Kruševa (65 m), 1,1 km - odbočka k zátoce Milna a Rosanjica (55 m), 1 km - odbočka na Pokrivenik (95 m), 1,5 km - Glavičica (220 m), 1,2 km - restaurace Karmelino (210 m), 1,5 km - Grudac (220 m), 0,5 km - Humac (320 m), 10,8 km - Poljica (180 m), 3,5 km

Obtížnost trasy: středně těžká
Délka trasy: 27,8 km
Převýšení: 265 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Stezka začíná v malé obci Poljica (východně od Jelsy) a po hlavní ostrovní komunikaci míří dále na východ mírným klesáním do obce Zastražišće (obchod, restaurace). O 3,3 km dále za obcí odbočuje doleva štěrkopískovou směrem k zátoce Ključna, pak směrem k zátokám Milna a Rosanjica až k odbočce do zátoky Pokrivenik. To již začíná cesta stoupat směrem k vrchu Glavičica (228 m), stoupá k restauraci Karmelino a dále pak do obce Grudac. Zde kříží hlavní silnici a pokračuje opět štěrkopískovou cestou mírným stoupáním do obce Humac. Stezka zde sjíždí na hlavní silnici, na které odbočuje doprava a vrací se do Poljice.

Tuto stezku lze alternativně jet z Jelsy směrem na východ po silnici, vede nejprve kolem moře, pak prudce stoupá k obci Humac, kde se již napojuje na základní okruh (Poljica - Zastražišće atd.), po jeho absolvování zpět do obce Humac a stejnou cestou sjet dolů do Jelsy.

Cyklostezka č. 6

Dugi Dolac (285 m) - Gdinj (335 m), 0,5 km - Bogomolje (230 m), 4,5 km - restaurace Bolat (180 m), 9,1 km - vrch Ublina (210 m), 4,5 km - Sućuraj centrum (5 m), 6 km - Sućuraj trajekt (5 m), 0,6 km

Obtížnost trasy: lehká
Délka trasy: 25,2 km
Převýšení: 335 m
Trvání jízdy: cca 1,5 hod

Stezka začíná v obci Dugi Dolac (Gdinj), ležící na východě ostrova na hlavní ostrovní silnici mezi Jelsou a Sućurajem. Celá tato trasa vede po této silnici na východ přes Bogomolje až do cíle stezky, do Sućuraje.

K této stezce je doporučen alternativní okruh: Z obce Dugi Dolac po silnici k západu na nedalekou odbočku k zátoce Pokrivenik, zde odbočit doprava a sjet až dolů k zátoce Pokrivenik a kousek nad zátokou se pak napojit na cyklostezku č. 5, vystoupat do obce Grudac k silnici, na ní odbočit vpravo a dojet zpět do obce Dugi Dolac.

« Cyklistické stezky ve Střední­ Dalmácii «

Související články

Nové cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů
Cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů