Cyklistické stezky na ostrově Brač

Chorvatsko... Články ... Témata ... Cyklistické stezky…
Publikováno: 20.11.2002

Turistické sdružení splitsko-dalmatské župy (Turistička zajednica Županije splitsko-dalmatinske) vydalo pěkný prospekt "Central Dalmatia by Bike - Brač", který obsahuje plánek ostrova s vyznačnými trasami, grafy jednotlivých tras s nadmořskými výškami i vzdálenostmi jednotlivých bodů na trase a velmi stručné popisy tras i v češtině. Prospekt by měl být k dispozici v místních turistických sdruženích (turistička zajednica) nebo také pražské kanceláři Chorvatského turistického sdružení. Bližší informace o ostrově najdete u popisu ostrova Brač a u popisů jednotlivých míst na ostrově.

Cyklostezka č. 1

Supetar (5 m) - Sv.Rok (150 m), 2,2 km - Kruševe njive (195 m), 1,8 km - Ježula (210 m), 2,3 km - odbočka na Donji Humac (360 m), 1 km - Donji Humac (335 m), 0,9 km - Dračevica (270 m), 2,8 km - Ložišća (130 m), 3,6 km - římská cesta (115 m), 1,6 km - Mirca (50 m), 4,1 km - Supetar (5 m), 3,9 km

Délka trasy: 24,2 km
Převýšení: 360 m
Trvání jízdy: cca 2 hod

Ze Supetaru stezka stoupá asfaltovou silnicí k jihu směrem na obec Nerežišća. Po 7,3 km stoupání odbočuje vpravo asfaltkou do obce Donji Humac. Pak pokračuje k západu do Dračevice, odkud je možno jet buď starou štěrkopískovou cestou nebo asfaltkou (jižněji) do obce Ložišća. Ve staré části obce odbočuje doprava a stoupá obcí až na štěrkopískovou cestu (odbočuje doprava), stoupání 400 m. Pak začne klesat nebezpečným srázem k římskému mostu, přes který se přejíždí, projíždí olivovými háji až do obce Mirca nedaleko moře. Zde se napojuje na asfaltku, na které odbočí doprava na Supetar. Z asfaltky pak odbočuje doprava štěrkopísková cestá, z té pak opět na asfaltku, ale to už stezka končí v Supetaru na nábřeží.

Alternativa k této stezce je kratší: na začátku obce Donji Humac odbočuje nedaleko kostelíka sv.Lukáše (Sveti Luka) doprava štěrkopísková cesta, vzápětí se cesta rozdvojuje. Cesta vpravo zpět dolů k pobřeží a rozvojuje se pak do obce Mirca nebo do Supetaru. Cesta vlevo vede k severozápadu kolem vrchu Vršovica a napojuje se na základní okruh v polovině cesty mezi obcemi Ložišća a Mirca.

Cyklostezka č. 2

Supetar (10 m) - Bunari (25 m), 0,8 km - Babin laz (5 m), 0,9 km - vrch (30 m), 2,2 km - odbočka na Škrip (45 m), 1,4 km - Škrip (235 m), 2,9 km - kopec nad obcí Škrip (390 m), 1,8 km - Nerežišća (375 m), 2,1 km - odbočka na Donji Humac (360 m), 1,3 km - Ježula (210 m), 1 km - Kruševe njive (195 m), 2,3 km - Sv.Rok (150 m), 1,8 km - Supetar (5 m), 2,2 km

Obtížnost trasy: lehká
Délka trasy: 20,7 km
Převýšení: 390 m
Trvání jízdy: cca 1,5 hod

Stezka vede ze Supetaru na východ po silnici (nebo také po štěrkopískové cestě, která vede o trochu jižněji olivovými sady a borovým lesem a která se pak opět po 1,7 km na silnici napojuje) kolem zátok Babin laz, Vela lučica a Mala lučica a v hlubší zátoce těsně před Splitskou odbočuje silnice vzhůru do Škripu. Ze Škripu silnice stále stoupá a pak sjíždí do údolí u obce Nerežišća. Z obce Nerežišća vede stezka opět po silnici rovnou do Supetaru.

Cyklostezka č. 3

Sutivan (5 m) - Ložišća (130 m), 6,4 km - Bobovišća (100 m), 1,1 km - Milna (5 m), 6,3 km - odbočka za Milnou (4O m), 1,4 km - Podhumlje (290 m), 3,4 km - odbočka před Dračevicí (270 m), 2,8 km - Dračevica (270 m), 1,4 km - Ložišća (150 m), 4,4 km - Mirca (125 m), 5,7 km - Sutivan (5 m), 4 km

Délka trasy: 36,9 km
Převýšení: 290 m
Trvání jízdy: cca 2,5 hod

Ze Sutivanu stoupá stezka asfaltovou silnicí k jihu směrem na obec Ložišća. Na křižovatce před obcí Ložišća se obočuje do obce Bobovišća (150 m n.m.). Odtud je možné podniknout malou odbočku dolů k moři do osady Bobovišća na moru a pak zase vrátit zpět. Stezka pokračuje do obce Ložišća, následuje stoupání ke kostelíku sv.Martina a sjezd k moři do Milny. V Milně určitě přijde vhod občerstvení a odtud se stezka vrací stejnou cestou z Milny. Po 1,4 km odbočuje štěrkopísková cesta vedoucí prudkým stoupáním do Podhumlje, které míjí a po 2,8 km se napojuje na asfaltku (vlevo je možno alternativně jet rovnou do obce Ložišća) a vpravo sjíždí do Dračevice. V Dračevici odbočuje vlevo na štěrkopískovou cestu a klesá do obce Ložišća. Ve staré části obce odbočuje doprava a stoupá obcí až na štěrkopískovou cestu (odbočuje doprava). Pak začne klesat, nejprve nebezpečným srázem k římskému mostu, projíždí olivovými háji až do obce Mirca nedaleko moře. Zde se napojuje na asfaltku, na které odbočí vlevo na Sutivan (možno jet asfaltkou přímo do Sutivanu) a po 800 m odbočuje doprava na štěrkopískovou cestu. Cesta vede borovým hájem k moři a podél pobřeží až do Sutivanu.

Cyklostezka č. 4

Bol (60 m) - kopec nad Bolem (460 m), 7,9 km - Gornji Humac (450 m), 2,4 km - Pražnice (400 m), 3,4 km - pod vrchem V.Čelo (505 m), 3,2 km - Stup (620 m), 5,2 km - Obršje (495 m), 5,6 km - Farska (45 m), 4,6 km - Murvica (55 m), 6,9 km - Zlatni rat (10 m), 6,8 km - Bol (60 m), 3,1 km

Délka trasy: 49,1 km
Převýšení: 620 m
Trvání jízdy: cca 4 hod

Stezka vyráží z Bolu po asfaltce na severovýchod směrem na Gornji Humac a stoupá téměř 8 km. Pak lehce klesá do Pražnice, kde na křižovatce odbočuje silnicí vlevo směrem na obec Nerežišća (k západu). Mezi vysokým kopci stoupá až do Stupu, zde doleva odbočuje asfaltka (vede až na nejvyšší horu Brače, Vidovu goru 780 m, což může být pro zdatné cyklisty výzva, odměnou jsou nádherné výhledy), ze které pak doleva odbočuje štěrkopísková cesta a klesá až k moři. Prudký je zejména poslední část sjezdu - sešup od Obršje k Farske na pobřeží, kde stezka zatáčí doleva a vede podél moře přes Murvicu kolem nádherné proslulé pláže Zlatni rat až do Bolu.

Cyklostezka č. 5

Sumartin (5 m) - Povlja (30 m), 5,8 km - Novo Selo (195 m), 4,2 km - vrch Stražice (305 m), 2,7 km - odbočka na Osridke (310 m), 3,8 km - Nakal (260 m), 1,2 km - Nagorinac (250 m), 2,4 km - rozcestí na Selca (200 m), 2,3 km - Selca (110 m), 1,9 km - Sumartin (5 m), 4,8 km

Délka trasy: 28,1 km
Převýšení: 310 m
Trvání jízdy: cca 2,5 hod

Stezka vede ze Sumartinu štěrkopískovou cestou kolem kempu směrem k severu až do Povlje na severním pobřeží ostrova. Odtud stoupá asfaltkou zpátky k jihu směrem na obec Selca. V obci Novo Selo odbočuje doprava na štěrkopískovou cestu, která je pak opět vystřídána asfaltkou. Z ní pak odbočuje před Zagvozdem úzká asfaltka doleva na Osridke. Pokračuje přes Nakal, Nagorinac a klesá do obce Selca. Po průjezdu obcí následuje klesání asfaltkou zpět do Sumartinu.

Cyklostezka č. 6

Splitska (5 m) - Postira (5 m), 4,2 km - zátoka Lovrečina (20 m), 4,3 km - Sv.Juraj (140 m), 4,8 km - Pučišća (5 m), 3,3 km - vrch Pasika (225 m), 2,8 km - Pražnice (395 m), 4 km - odbočka na V.Čelo (505 m), 3,3 km - Stup (620 m), 5,2 km - Nerežišća (375 m), 14,2 km- Škrip (235 m), 3,9 km - Splitska (5 m), 4,6 km

Délka trasy: 54,6 km
Převýšení: 620 m
Trvání jízdy: cca 3,5 hod

Trasa vede ze Splitské po asfaltce podél moře směrem na východ do Postiry a odtud stále po pobřeží až do zátoky Lovrečina, kde začíná stoupat do vnitrozemí kolem obce Pučišća (možná odbočka do této obce u moře) a prudkým stoupáním pokračuje do Pražnice, kde silnice odbočuje doleva, stále stoupá k západu až na Stup (zde doleva odbočuje asfaltka až na nejvyšší horu Brače, Vidovu goru 780 m, což může být pro zdatné cyklisty výzva, odměnou jsou nádherné výhledy), pak již stále klesá nejprve do obce Nerežišća, na kraji této obce odbočuje doprava a klesá k severovýchodu přes obec Škrip zpět do Splitské.

Alternativa: ve Stupu odbočit z asfaltky doprava na štěrkopískovou cestu, která klesá přes obec Dol, odkud pokračuje asfaltka do Postiry.

« Cyklistické stezky ve Střední­ Dalmácii «

Související články

Nové cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů
Cyklistické a turistické mapy dalmatských ostrovů