Rijeka – chorvatská brána k moři i železnici
Rijeka, přístavní město na severním Jadranu, je jedním z nejvýznamnějších dopravních uzlů Chorvatska. Málokdo však ví, že kromě svého mořského přístavu má i zajímavou železniční historii a specifika, která z ní dělají jedinečný bod na mapě železničních tratí ve střední Evropě.
Strategický význam železnice v Rijece
Rijeka se díky své poloze stala cílem mnoha dopravních projektů už v 19. století, kdy byla součástí Rakouska-Uherska. V roce 1873 byla dokončena důležitá železniční trať z Budapešti přes Záhřeb a Karlovac do Rijeky. Tato trať, známá jako „Južna pruga“, představovala klíčový přístup Uherska k Jaderskému moři a umožnila rychlejší a efektivnější přepravu zboží i cestujících do přístavu.
Dvě rozdílné železniční tratě – rakouská a uherská Rijeka
Jednou z nejzajímavějších kuriozit je, že do Rijeky vedou historicky dvě různé železniční tratě, každá postavená jinou částí Rakouska-Uherska: jedna vedla z Vídně (přes Pivku a Šapjane), druhá z Budapešti. Tyto tratě se odlišují nejen trasou, ale i architekturou stanic a technickým řešením. Trať z Vídně byla uvedena do provozu už v roce 1873 jako součást Rakouské jižní dráhy a vedla přes Slovinsko. Po vzniku Jugoslávie a později samostatného Chorvatska ztratila tato „rakouská cesta“ svůj původní význam, ale zůstala funkční.
Železniční stanice Rijeka – svědek dějin
Hlavní nádraží v Rijece, Željeznički kolodvor Rijeka, se nachází v blízkosti přístavu a je samo o sobě památkově chráněnou budovou. Postaveno bylo v roce 1891 podle návrhu architekta Ference Pfaffa, a dodnes nese eleganci habsburské epochy. Kromě klasické dopravy má stanice i přímé spojení na přístavní vlečky, což podtrhuje její multimodální význam.

Vlak v ulicích Rijeky
Modernizace a současnost
V současnosti probíhá modernizace železničních tratí v okolí Rijeky, včetně projektů na elektrifikaci a zrychlení dopravy. Trať do Karlovace a dále na Záhřeb je klíčová pro nákladní dopravu, zatímco trať směrem na Pivku a dále do Slovinska má turistický význam a slouží i mezinárodním vlakům.
Chorvatské dráhy také plánují rozvoj intermodálního terminálu v Rijece, čímž by se město mohlo stát ještě důležitějším bodem na železniční mapě Balkánu.
Věděli jste, že…?
- V dobách Rakouska-Uherska byla Rijeka jedním z mála měst s přímým vlakovým spojením do dvou hlavních měst – Vídně i Budapešti.
- Trať do Rijeky je jednou z nejmalebnějších na Balkáně – projíždí krasovými oblastmi, hlubokými kaňony a nabízí nádherné výhledy na moře.

Nádraží v Opatiji má stále duch Rakousko-Uherska