Bude letos v provozu trajektová linka Drvenik - Korčula?

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Bude letos v…
Publikováno: 19.01.2010

Víc než deset let trajekt provozovala korčulská plavební společnost "Mediteranska plovidba" sezónní trajektovou linku mezi obcí Drvenik na Makarské riviéře a městem Korčulou na stejnojmenném ostrově. Podle vyjádření korčulských orgánů jak samosprávy tak turistických orgánů a místních podniků, především hoteliérů a cestovních kanceláří mělo a má toto trajektové spojení velký význam pro cestovní ruch ve městě Korčula a v dalších letoviskách ve východní části ostrova. O důležitosti této linky svědčí i statistické údaje, podle nichž roce 2008 převezl trajekt 35 tisíc cestujících a 10,2 tisíce vozidel. Proto jsou velmi znepokojující nejnovější zprávy o tom, že v sezóně 2010 nebude linka Drvenik – Korčula v provozu.

Korčula
Korčula

Korčula je bohužel dost vzdálena od pevniny jak od jihu, tak od severu a letiště nemá. Za současné situace komplikovaného a finančně náročného dopravního spojení z pevniny na ostrov Korčula představuje plavební linka z Drveniku nejkratší a finančně nejvýhodnější spojení z pevniny do tohoto nádherného jihodalmatského ostrovního města. Plavba trajektu trvá 2 hodiny a 30 minut. V loňském roce za ni turista zaplatil 30 kun za osobu a 155 kun za auto.

Další variantu - krátkou trajektovou linku z Korčuly do Orebiće na poloostrově Pelješac - používají převážně místní obyvatelé, kterým nevadí následující putování 60 km po silnici hornatým poloostrovem. Ta je sice nejlevnější (13 kun za osobu a 64 za auto), ale turisté na své dovolené vyhledávají pohodlnější cestování. Ke zkrácení cesty lze případně použít trajektovou linku Trpanj – Ploče, ale u této varianty většinou odrazuje dvojí cestování trajektem. Podrobné informace najdete na stránce: Lodní doprava.

Drvenik
Drvenik

Ještě existuje spojení ostrova se vzdálenějším Splitem, a to linkou Split – Vela Luka (dál pak pokračuje na ostrov Lastovo), která však leží až ve východním cípu ostrova. Kromě toho je tato možnost podstatně dražší: za osobu 48 kun, za auto 432 kun.

Pravidelné lodní a trajektové linky jsou tedy prakticky jedinou možností dopravního spojení z pevniny na Korčulu, a to v takovém počtu, který uspokojí potřeby především cestovního ruchu v Korčule.

V srpnu minulého roku se situace náhle výrazně zkomplikovala. Jediný trajekt plavební společnosti "Mediteranska plovidba" – trajekt "Dominče", který jezdil na lince Drvenik – Korčula a zpět, byl stažen ze dne na den z provozu. Zjistilo se totiž, že se do podpalubí dostala voda. Naštěstí se to stalo v okamžiku, kdy stál trajekt v přístavu a nebyli na něm žádní cestující. Voda byla vyčerpána, ale důkladná kontrola odborníků nezjistila, kde je závada a kudy se voda do podpalubí dostala. Trajekt byl dopraven do loděnice na Korčule, ale ani tam se i přes veškerou snahu techniků, kteří kontrolovali loď centimetr po centimetru, příčina vniknutí vody neodhalila.

Drvenik
Trajekt "Dominče" u Drveniku

A protože byl trajekt "Dominče" jediný, který na lince z Drveniku jezdil, přestalo jeho stažením z provozu toto lodní spojení existovat. Značně zastaralá loď totiž nedostane od příslušných plavebních orgánů souhlas k dalšímu provozu, dokud nebude nalezena a odstraněna závada. Společnost "Mediteranska plovidba", která má již po delší dobu velké finanční problémy, považuje koupi nového trajektu v hodnotě několika milionů euro za neekonomickou, protože za pár let bude dokončena dálnice do Ploče a linka z Drveniku ztratí svůj smysl.

A tak Korčula ztratila své důležité dopravní spojení s pevninou. Ztratila je nejen pro zbytek sezóny roku 2009, ale jak se situace nyní jeví, nenašlo se zatím řešení ani pro sezónu 2010. Přitom v již nasmlouvaných zájezdech do Korčuly na tento rok, zařazených do katalogů mnoha zahraničních cestovních kancelář, se s tímto spojením počítá, a to v té finanční relaci, v jaké Mediteranska plovidba provozovala svou trajektovou přepravu na Korčulu.

Místní orgány orgány, hoteliéři i obyvatelé Korčuly nyní žádají urychlené řešení tohoto problému v tom smyslu, aby se jím zabývaly příslušné státní orgány a zajistily ostrovu řádnou pravidelnou přepravu z Drveniku, a to moderním trajektem s dostatečnou přepravní kapacitou. A vůbec je nezajímá, jaký přepravce bude linku provozovat.

Zdroj informací:


Mohlo by vás zajímat