Začne výstavba plného profilu dálnice na "Istrijském ypsilonu"

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Začne výstavba…
Publikováno: 12.02.2008

Jak oznámili zástupci společnosti Bina-Istra, koncesionáře pro výstavbu a správu silniční sítě na Istrijském poloostrově, začne v únoru až březnu letošního roku přestavba "Istrijského ypsilonu" v dálniční síť.

Istrijský ypsilon (Istarski ipsilon) je páteří silničního systému na Istrijském poloostrově o délce 145 km. Jeho západní rameno vede istrijským vnitrozemím od slovinských hranic téměř paralelně s pobřežím k jihovýchodu a u Kanfanaru se spojuje s východním ramenem, který vede od severovýchodu, z Rijeky. Od Kanfanaru pokračuje na jih přes Vodnjanu do Puly dlouhý 13 km.

V roce 2006 byla dokončena první fáze výstavby "Istrijského ypsilonu", tedy dálnice o polovičním profilu. Chorvaté jí říkají "poluautocesta" (polodálnice), v naší terminologii rychlostní komunikace či silnice pro motorová vozidla.

Nyní začne druhá fáze, která bude znamenat přestavbu ve skutečnou dálnici o plném profilu. Nejprve se přikročí k rozšíření stávající komunikace v dálnici na západním rameni ypsilonu - od Umagu do Puly. Vzhledem k tomu, že podmínky pro přestavbu tu byly již vytvořeny a s úpravou na dálnici se předem počítalo, nebude výstavba větším problémem. S jejím dokončením se počítá v roce 2011. Plánována je i výstavba rychlostní komunikace z Puly do Pomeru o délce 8 km, čímž by Medulinská riviéra získala rychlé a kvalitní spojení.

Podstatně tvrdším oříškem však bude vybudování plného profilu dálnice na východním rameni - do Rijeky, neboť se s přeměnou na dálnici při výstavbě silnice nepočítalo a byla budována jen jako rychlostní komunikace. Do roku 2011 má být dokončena dálnice na prvním úseku z Kanfanaru do Rogovići (u Pazinu). Zbývajících 45 km z Rogovići do Matulji (u Rijeky) má být postaveno do roku 2014. Technicky i finančně náročné bude zejména vybudování druhého tubusu tunelu Učka (5070 m).

Existují však plány dalšího rozšíření istrijské dopravní sítě. Územní plán Istrijské župy obsahuje záměr vybudovat návazný úsek z vnitrozemí k východnímu pobřeží Istrie, tedy konkrétně ze Žminje do Labinu, ale zatím nebyly učiněny žádné kroky k realizaci tohoto záměru.

Jakmile bude dálnice v Istrii dokončena, počítá se ze zavedením dálničního poplatku. Kromě tunelu Učka a viaduktu Mirna není zatím "Istrijský ypsilon" zpoplatněn (viz Dálniční poplatky).

Zdroj informací:



Mohlo by vás zajímat