Repliky historických plachetnic v dubrovnické oblasti

Chorvatsko... Články ... Témata ... Repliky…
Publikováno: 10.12.2008
10.12.2008

Repliky historických plachetnic, karaky a galeony, se svým vnějším vzhledem neliší od korábů stejného typu, které se stavěly před staletími na Jadranu a brázdily ve službách Dubrovnické republiky - Ragusy vody Jaderského moře. Byly to právě dubrovnické karaky, velké trojstěžňové obchodní lodi, které šířily slávu této malé, ale obchodně velmi zdatné republiky po celém tehdejším světě. Její flotila patřila v 16. stol. v Evropě k nejpočetnějším. Pronajímala i prodávala své lodi, především galeony, velké válečné plachetnice, často oběma znepřáteleným stranám ve válečným konfliktech.

Dnes postavené repliky mohutných plachetnic se liší tím, že jejich trup není ze dřeva, nýbrž z oceli, což zajistilo mimo jiné vodotěsnost vnitřních prostor, což dřevěná loď plně nezabezpečovala. Povrchová úprava tuto změnu úplně zakrývá. Na zařízení lodí však bylo použito pouze dřevo tak, aby se tyto lodi vzhledem vůbec nelišily od svých historických vzorů. Navíc jsou však vybaveny i moderním pohonem, nechybí na nich ani klimatizace a další moderní vymoženosti.

Tirena
Galeona "Tirena"

Historicky starší atrakcí dubrovnické flotily je karaka, která byla nejužívanější námořní plachetnicí v 15. až 16. století. Sloužila především jako obchodní loď k přepravě zboží a nákladů (na obranu měla několik desítek děl), výjimečně jako válečné útočné plavidlo. Byl to mohutný a pevný trojstěžník o velké nosnosti (až 1500 tun), ideální pro zámořské plavby. Měl délku 30 až 40 metrů, vysoké boky a typickou vysokou ustupující nástavbu na přídi i zádi.

Dubrovnické karaky byly ve své době největšími loďmi na Jadranu. Zdejší stavitelé lodí byli známi po celém Středomoří jako přední odborníci zejména na stavbu velkých lodí - karak a galér. Jen karak tu vyrobili kolem 200. Předpokládá se, že anglický název pro obchodní koráb - "argosy" vznikl přesmyčkou z původního latinského názvu Dubrovnické republiky - "Ragusa" začátkem 16. století, kdy do Anglie připluly první dubrovnické karaky.

Nová trojstěžňová karaka byla postavena v nevelké soukromé loděnici ve Splitu, dokončovací práce byly provedeny ve velké známé loděnici v Betině na ostrově Murter. Konstruktéři se snažili i v detailech věrně napodobit historické plavidlo, což lze vidět v precizním provedení stěžňů, zábradlí, lanoví apod. Vnitřní úprava a vybavení se od původních karak neliší, vše je ze dřeva. Replika dlouhá 30,9 metrů a široká 7,5 metru je samozřejmě vybavena nejmodernějšími navigačními a dalšími přístroji. Může plout za pomoci motoru i plachet.

Karaka je určena pro exkluzivní denní i noční výletní plavby dubrovnickým přímořím. Pojme 215 cestujících, má dva klimatizované salony pro 150 pasažérů, v nichž se večer a v noci tančí, VIP salon "Kapitánská kajuta", restauraci, dva bary a moderní kuchyň.

Tirena
Galeona "Tirena" v Sudjuradji na ostově Šipanu

Druhá zmiňovaná loď, galeona, byla velká válečná nebo obchodní plachetnice se třemi až čtyřmi stěžni a s ráhnovými plachtami. První galeony vznikly pravděpodobně v první polovině 16. století v Portugalsku konstrukčně vycházely z karaky. Používaly se až do 18. století.. Byla to velká a těžká plavidla až 70 metrů dlouhá s vysokými boky a nosností až 1200 tun. Pro galeony byla typická několikapatrová záď s nástavbou, zužující se směrem vzhůru, a dopředu vybíhající kloun (galion) - odtud název galeona. Právě obrovské galeony používalo Španělsko a Portugalsko pro své velké zaoceánské plavby a pro přepravu drahocenných nákladů z Nového světa do mateřských zemí. Galeony tvořily i jádro proslulé španělské Armady, loďstva, platícího ve své době za neporazitelné.

Dubrovnické galeony postavené tehdy v loděnicích republiky patřily k nejlepším a nejspolehlivějším na světě. Oceňovala se jejich konstrukce i jejich plavební vlastnosti, možnost snadno je používat jak pro válečné, tak i pro obchodní účely.

Nová galeona byla postavena v nevelké rodinné loďařské dílně v městečku Omiš v Dalmácii. Protože nebyly k dispozici žádné plány těchto lodí, pátrali novodobí tvůrci galeony v dubrovnickém archivu po podrobnostech jejího tehdejšího vybavení. Jejich úsilí bylo korunováno úspěchem. Loď má nyní vysloveně původní renesanční vzhled, nechybějí ani čtyři děla. Loď je dlouhá 30,5 metrů a široká 7,5 metru; má tři stěžně, pohon obstarávají dva motory, každý o výkonu 250 koní. Plachty s maltézským křížem byly přivezeny až z Hongkongu. Kapacita galeony je přes 200 turistů.

Galeona s názvem "Tirena" vozí v sezóně turisty na jednodenní výlety Elafitské ostrovy, které organizuje agentura Elite z Dubrovníku. Kromě výletů nabízí agentura pořádání různých společenských akcí (např. i svatby), party a historických slavností.

Obě repliky historických plachetnic přispěly k obohacení turistické nabídky dubrovnické oblasti. Kdekoli se karaka nebo galeona objeví, budí značnou pozornost.

Tirena
Galeona "Tirena" v Lopudu
na stejnojmenném ostrově

Zajímavé odkazy:


Zdroj informací:


Mohlo by vás zajímat