Výletní lodi na Jadranu

Chorvatsko... Články ... Témata ... Výletní lodi na…
Publikováno: 31.01.2005
31.1.2005

V posledních dvou třech letech se ve vodách Jadranu, zejména v jeho jižní polovině, začaly objevovat velké moderní lodě plující pod vlajkou USA, Itálie, Kanady, Austrálie a jiných zemí. Tito luxusní obři, brázdící světová noře a vyhledávající věhlasné kulturně historické památky a nejkrásnější přírodní oblasti na planetě dostupné z pobřeží, objevili také krásy východního pobřeží Jadranu. V jejich itinerářích se začaly vyskytovat jeho nejpozoruhodnější místa - Dubrovník, Split, Zadar, Korčula aj.

Těmto obrovským lodím o kapacitě až 3 500 cestujících (obvykle však mezi 1 500 a 2 500 osob) se říká "plovoucí hotely", "cruisery" či "kruizery". Jejich kolébkou jsou Spojené státy, kde se první plavby s nimi, samozřejmě v podstatně skromnější podobě, uskutečňovaly již ve druhé polovině 19. století. Skutečný boom nastal po druhé světové válce s růstem kupní síly Američanů. Rostla i poptávka po co nejpohodlnější a nejkomfortnější dovolené, při níž by se účastníci mohli po celé dni rekreovat, relaxovat, sportovat a bavit na palubách lodi, v noci pak aby si mohli užívat nejrůznějších zábavních a společenských programů, hudby, tance. Přitom aby jim loď poskytovala možnost při plavbě poznávat cizí země s jejich zvláštnostmi, odlišným způsobem života a vynikajícími památkami.


Luxusní loď Aida pluje kolem pobřeží poloostrova
Pelješac do Korčuly

A samozřejmě doplňkem takových plaveb byla i vynikající kuchyň, do níž byly zařazeny i exotické lahůdky ze zemí, kolem nichž loď proplouvala. Gastronomická nabídka musila, včetně nápojů alkoholických i nealkoholických, uspokojit i ty nejnáročnější klienty.

Taková plavba má pro zájemce ještě jednu ohromnou přednost - odpadá při ní neustálé balení a vybalování zavazadel, jemuž se rekreant při poznávacích zájezdech a toulkách všemi ostatními dopravními prostředky nevyhne.

Ze začátku byly takové plavby finančně velmi náročnou záležitostí a mohli se jich zúčastnit jen ti nejmajetnější. Postupně se však zvyšováním kapacity těchto výletních lodí a pod tlakem stále vzrůstající konkurence stávaly tyto plavby dostupnými i pro podstatně širší okruh zájemců (ubytování v kajutách ve vnitřních částech lodí využívají nyní i studenti a méně majetní zájemci).

Stojí zato se alespoň zběžně seznámit s vybavením těchto plovoucích obrů a s organizací na nich, nahlédnout do jejich nitra. Některé lodi mají až sedm pater, která jsou spojena rychlovýtahy. Kabiny jsou samozřejmě klimatizované a vybavené veškerým komfortem běžným v hotelech s více hvězdičkami; obvyklý je větší počet restaurací - mnohdy i přes deset, z nichž některé jsou dokonce specializované co do krajových specialit, podávaného sortimentu apod. Bývají tu bary s živou hudbou, kavárny, vinárny, diskotéky, taneční sály, kasina. Nechybějí místnosti s wellness programem, včetně masáží a vířivek, samozřejmostí jsou bazény s terasou na slunění a relaxaci, sportovní haly, tělocvičny, posilovny apod. Nechybějí ani různé butiky s módním zbožím, klenotnictví a další obchody. Na některých lodích jsou i kongresové haly, divadlo, koncertní sál.

O hladkou plavbu, pohodlí a zábavu se stará posádka a další početný personál nejrůznějšího poslání, včetně animátorů - celkový počet přesahuje v průměru tisíc osob.

V poslední době jsou nejoblíbenější tématické plavby, zaměřené buď na určitou skupinu cestujících - např. na děti, na teenagery, na svobodné nezadané osoby, na naturisty. Jsou i objevné plavby, gastronomické plavby, plavby s různými vzdělávacími programy a kurzy, s wellness programy ap. Obrovská konkurence, která panuje i v nabídce výletních lodí, přispívá k velké diferenciaci programů a rozšíření specializace plaveb.

Konkurenční tlak se ostatně příznivě projevuje i v cenách aranžmánů. Z původních téměř astronomických částek klesly ceny velmi výrazně. Přitom rozdíl v ceně se týká prakticky jen kvality ubytování, včetně umístění kajuty na lodi. Všechny ostatní služby, tj. stravování, nejrůznější programy apod., jsou pro všechny cestující na lodi úplně stejné a všem přístupné, takže jejich kvalita musí být obecně velmi vysoká.

Mamutí lodní společnosti, které tyto plavby provozují, poskytují v průběhu roku nejrůznější slevy a cenová zvýhodnění, o což je mezi potenciálními účastníky vždy velký zájem.

Zejména americká klientela pokládá za samozřejmé, že se společnost postará i o jejich dopravu do místa vyplutí a z místa ukončení plavby. K této službě patří i např. bezpečný parking, pokud klient přijel k lodi svým vozem. Služby tedy musejí být opravdu komplexní.

Pro americké turisty je i dnes velmi oblíbenou destinací Karibské moře, ale stále častěji se vydávají i ke břehům "staré dobré Evropy", včetně Středomoří.

Že tyto obří výletní lodě představují samy o sobě významné odvětví turistického ruchu, svědčí mimo jiné i stále stoupající počet účastníků těchto plaveb. V r. 2004 se jich zúčastnilo 8 miliónů jen amerických občanů a kolem 5 miliónů občanů jiných států, na letošní rok se vzhledem provedenému bookingu předpokládá 8,5 miliónu amerických občanů a 6 miliónů ostatních zájemců. Z Evropanů mají největší zájem o tyto plavby Angličané, Italové a Němci, častěji jsou na palubách těchto přepychových obrů i Japonci, Australané a Kanaďané.

A že jde o odvětví ekonomicky skutečně velmi významné, svědčí nejlépe skutečnost, že se v něm ročně točí miliardy dolarů. Podle propočtů utratí každý účastník plavby navíc kolem dvou tisíc dolarů.

K největším a nejluxusnějším lodím na světě patří britská "Queen Mary II." a úplně nová italská loď "Costa Magica". O této italské lodi tvrdí nezávislí odborníci, že je to nejkrásnější a nejelegantnější loď na světě, opravdu vrcholné dílo stavby lodí, jejich architektury a designu.

Mezi největší lodní společnosti, které tyto plavby provozují, náleží Carnival Cruise Lines, Royal Caribean Cruises, Princess Cruises, Norwegian Cruise Line, Holland America Line, Hapag-Lloyd Cruises, italská Costa Crociere aj.

Na jadranském pobřeží se většina přistání těchto výletních lodí uskutečňuje v Dubrovníku, který si získal při plavbách Středomořím značnou oblibu. Problémem však je kapacita dubrovnického přístavu v Gruži, který není stavěn pro tyto obry. A tak Chorvati urychleně budují nový sektor gružského přístavu, který bude odpovídat všem požadavkům spojeným s přistáváním těchto gigantů.


Cruiser kotvící před branami Dubrovníka

Vysokému počtu turistů, kteří pak navštěvují starý Dubrovník, je třeba přizpůsobit jejich program, i když se podle zkušeností počítá s tím, že značné procento účastníků plaveb dává přednost pohodlí na lodi - koupání v bazénech, wellness a dalším relaxačním programům před vycházkami mimo loď za kulturou a v Dubrovníku vůbec nevystoupí. Délka pobytu turistů na pevnině nebývá delší než 10 hodin (spíš méně), od zakotvení lodi v ranních hodinách do odplutí večer.

Z ostatních jadranských přístavů přistává menší počet výletních lodí ještě ve Splitu, v Zadaru a v Korčule.


Mohlo by vás zajímat