Chorvatská silniční síť

Chorvatskou silniční síť tvoří téměř 27 000 kilometrů silnic, z toho 1 416 kilometrů připadá na dálnice. Pro turisty jsou nejvýznamnější dálnice Záhřeb - Rijeka a Záhřeb - Split - Ploče.

Chorvatsko... Doprava ... Chorvatská silniční síť

Chorvatskou silniční síť tvoří téměř 27 000 kilometrů silnice, z toho 1 416 kilometrů připadá na dálnice a 6 859 na státní silnice.

Chorvatská silniční síť, a to především přístupové cesty na Jadran, byla po dlouhá léta slabým článkem v rozvoji cestovního ruchu v Chorvatsku. Proto na přelomu tisíciletí nejvyšší chorvatské orgány přistoupily k zásadnímu a velkorysému řešení dopravních problémů. V roce 1999 byla přijata Strategie dopravního rozvoje Chorvatské republiky a v souladu s ní se s největším urychlením postupně budovaly nové dálnice, především z chorvatského vnitrozemí na Jadran. Za deset let bylo postaveno téměř 800 km dálnic. Díky finanční krizi se tempo výstavby zpomalilo, ale nyní hlavní město Záhřeb spojeno s velkými chorvatskými městy sítí dálnic (kromě nejzazšího jihu, Dubrovníku).

Pro cestovní ruch jsou nejvýznamnější jsou dálnice ze Záhřebu do Rijeky (A1 a A6) a ze Záhřebu do Splitu a přístavu Ploče (A1), jejíž poslední úseky byly dány do provozu v červnu 2005 (rozšíření tunelů Sveti Rok a Mala Kapela bylo však dokončeno až v roce 2009). Výstavba daálnice směrem na jih pokračovala už pomaleji, po jednotlivých úsecích. Zatím poslední, Vrgorac - Ploče byl otevřen v prosinci roku 2013 (viz aktualita: Otevřen dálniční úsek Vrgorac - exit Ploče). Od pokračování do Dubrovníku se zatím ustoupilo. Na dálnici Záhřeb - Rijeka proběhla přestavba rychlostní silnice na plný profil dálnice (dokončena v roce 2008). Stejná přestavba se realizuje již několik let v Istrii (viz aktualita: Istrie má dalších 18 kilometrů dálnice), kde nyní zbývá vybudovat přes 20 kilometrů dálnice, rozšířit tunel Učka (5 070 m) a viadukty Mirna, Vala a Limska Draga.

Aktualita: Chorvatská vláda schválila plán výstavby dálnic a silnic do roku 2016).

Informace o poplatcích na chorvatských dálnicích (případně dokončených úsecích dálnic) a komunikacích je možno najít na stránce Informace pro motoristy - Dálniční poplatky).

Pro informaci uvádíme přehled důležitých mostů na jadranské ostrovy, mezi ostrovy navzájem i na pevnině:

  • Na ostrov Krk se jezdí od města Kraljevica na Chorvatském přímoří přes Krcký most (Krčki most). Auta platí mýtné za jeho přejezd.
  • Dopravu z pevniny na ostrov Pag zajišťuje most u osady Miletići (Paški most).
  • Přes Novigradskou úžinu (Novsko ždrilo) v Severní Dalmácii byl vybudován dálniční most - Maslenički most a nedaleko další nový most pro možnost objezdu na místě toho zničeného za války v 90. letech. Za větrného počasí (bura) bývá na dálničním mostu často omezen provoz, zejména pro nákladní auta a autobusy.
  • Přestavěn byl most z pevniny do Tisna na ostrově Murteru v Severní Dalmácii.
  • Pro dopravu na ostrov Vir v Severní Dalmácii slouží most přes Privlački Gaz z Privlaky u Ninu.
  • Přestavěn a zmodernizován byl most mezi ostrovy Ugljan a Pašman v Severní Dalmácii (viz aktualita: Otevřen most Ždrelac mezi ostrovy Ugljan a Pašman.
  • V roce 2015 se začal stavět nový most z Trogiru na ostrov Čiovo (viz aktualita: Začal se realizovat projekt mostu z pevniny na ostrov Čiovo.
  • Most přes ústí ponorné řeky Rijeka Dubrovačka do moře (před vjezdem do Dubrovníku ze severu) byl dán do provozu v roce 2002. Zkracuje se tak cesta do Dubrovníku o objezd celé Rijeky Dubrovačky (objížděl se celý její tok od ústí až k mohutné vyvěračce a po druhém břehu řeky opět až k ústí). Tato krasová řeka není příliš dlouhá, celý její objezd, a tedy úspora představuje asi 12 km, ale nebyl to rychlý, ani příjemný úsek. Úzká a nepřehledná silnice tu vedla v četných zákrutech hustou zástavbou a zácpy tu byly velmi časté.

S výjimkou mostu na ostrov Krk se na těchto mostech neplatí poplatek.

Na naší stránce Informace pro motoristy uvádíme návrhy přístupových tras, poplatky na dálnicích, ceny pohonných hmot apod.

Nejoblíbenější lokality