www.chorvatsko.cz


Hlavní stránka » Doprava

Přírodní podmínky

Jaderské moře

Pobřeží a       ostrovy

Hory

Řeky a jezera

Krasové jevy

Podnebí

Flóra a fauna

Chráněná území

     Chorvatsko

Zákl. údaje

Měna

Pasové a      hranič. předpisy

     Rekreace

Koupání

Sport

Jachting

Naturismus

Zábava      a kultura

Doprava

Pro motoristy

Praktické info.

Strava a ceny

Ubytování

Kempy
Reklama




Informace pro motoristy, příjezdové trasy

Doprava

Silniční síť, doprava auty a autobusy
Taxislužba
Železniční doprava

Silniční síť, doprava auty a autobusy

Chorvatskou silniční síť tvoří téměř 27 000 kilometrů silnice, z toho 1 416 kilometrů připadá na dálnice a 6 859 na státní silnice.

Chorvatská silniční síť, a to především přístupové cesty na Jadran, byla po dlouhá léta slabým článkem v rozvoji cestovního ruchu v Chorvatsku. Proto na přelomu tisíciletí nejvyšší chorvatské orgány přistoupily k zásadnímu a velkorysému řešení dopravních problémů. V roce 1999 byla přijata Strategie dopravníhgo rozvoje Chorvatské republiky a v souladu s ní se s největším urychlením postupně budovaly nové dálnice, především z chorvatského vnitrozemí na Jadran. Za deset let bylo postaveno téměř 800 km dálnic. Díky finanční krizi se tempo výstavby zpomalilo, ale nyní hlavní město Záhřeb spojeno s velkými chorvatskými městy sítí dálnic (kromě nejzazšího jihu, Dubrovníku).

Pro cestovní ruch jsou nejvýznamnější dálnice ze Záhřebu do Rijeky (A1 a A6) a ze Záhřebu do Splitu a přístavu Ploče (A1), jejíž poslední úseky byly dány do provozu v červnu 2005 (rozšíření tunelů Sveti Rok a Mala Kapela bylo však dokončeno až v roce 2009). Výstavba daálnice směrem na jih pokračovala už pomaleji, po jednotlivých úsecích. Zatím poslední, Vrgorac - Ploče byl otevřen v prosinci roku 2013 (viz aktualita: Otevřen dálniční úsek Vrgorac - exit Ploče). Od pokračování do Dubrovníku se zatím ustoupilo. Na dálnici Záhřeb - Rijeka proběhla přestavba rychlostní silnice na plný profil dálnice (dokončena v roce 2008). Stejná přestavba se realizuje již několik let v Istrii (viz aktualita: Istrie má dalších 18 kilometrů dálnice), kde nyní zbývá vybudovat přes 20 kilometrů dálnice, rozšířit tunel Učka (5 070 m) a viadukty Mirna, Vala a Limska Draga.

Aktualita: Chorvatská vláda schválila plán výstavby dálnic a silnic do roku 2016).

Informace o poplatcích na chorvatských dálnicích (případně dokončených úsecích dálnic) a komunikacích je možno najít na stránce Informace pro motoristy - Dálniční poplatky).

Pro informaci uvádíme přehled důležitých mostů na jadranské ostrovy, mezi ostrovy navzájem i na pevnině:

  • Na ostrov Krk se jezdí od města Kraljevica na Chorvatském přímoří přes Krcký most (Krčki most). Auta platí mýtné za jeho přejezd.
  • Dopravu z pevniny na ostrov Pag zajišťuje most u osady Miletići (Paški most).
  • Přes Novigradskou úžinu (Novsko ždrilo) v Severní Dalmácii byl vybudován dálniční most - Maslenički most a nedaleko další nový most pro možnost objezdu na místě toho zničeného za války v 90. letech. Za větrného počasí (bura) bývá na dálničním mostu často omezen provoz, zejména pro nákladní auta a autobusy.
  • Přestavěn byl most z pevniny do Tisna na ostrově Murteru v Severní Dalmácii.
  • Pro dopravu na ostrov Vir v Severní Dalmácii slouží most přes Privlački Gaz z Privlaky u Ninu.
  • Přestavěn a zmodernizován byl most mezi ostrovy Ugljan a Pašman v Severní Dalmácii (viz aktualita: Otevřen most Ždrelac mezi ostrovy Ugljan a Pašman.
  • V roce 2015 se začal stavět nový most z Trogiru na ostrov Čiovo (viz aktualita: Začal se realizovat projekt mostu z pevniny na ostrov Čiovo.
  • Most přes ústí ponorné řeky Rijeka Dubrovačka do moře (před vjezdem do Dubrovníku ze severu) byl dán do provozu v roce 2002. Zkracuje se tak cesta do Dubrovníka o objezd celé Rijeky Dubrovačky (objížděl se celý její tok od ústí až k mohutné vyvěračce a po druhém břehu řeky opět až k ústí). Tato krasová řeka není příliš dlouhá, celý její objezd, a tedy úspora představuje asi 12 km, ale nebyl to rychlý, ani příjemný úsek. Úzká a nepřehledná silnice tu vedla v četných zákrutech hustou zástavbou a zácpy tu byly velmi časté.

S výjimkou mostu na ostrov Krk se na těchto mostech neplatí poplatek.

Na naší stránce Informace pro motoristy uvádíme návrhy přístupových tras, poplatky na dálnicích, ceny pohonných hmot apod.

Autobusovou dopravu z České republiky do Chorvatska zajišťuje větší počet českých dopravců z celé ČR, někteří ve spolupráci s chorvatskými dopravci. Jízdenky prodává i řada cestovních kanceláří. Na internetu jsou vyhledávače autobusového spojení: IDOS - jízdní řády (www.idos.cz) a ONLINE BUS (www.onlinebus.cz).

V zimních měsících, stejně jako v předsezóně a posezóně je jen velmi málo spojů s Chorvatskem, výhradně jen na trasách Praha - Záhřeb (a zpět) a Praha - Split (a zpět). Cesta do Záhřebu trvá přitom asi 11 hodin, cesta do Splitu pak 18 hodin. S blížící se sezónou spojů přibývá (od začátku června do konce září), odjezdovým místem autobusů bývají i další místa v Česku - Brno, Ostrava aj., značný bývá i počet možných nástupních míst, např. Tábor, České Budějovice, Olomouc, Znojmo, Mikulov a další. Rovněž cílových míst v Chorvatsku je mnoho - od nejseverněji položeného Umagu až do jižní Dalmácie.

Kromě toho je možno využít i autobusů cestovních kanceláří, které do přímoří pořádají zájezdy a jejichž autobusy nejsou vždy plně vytíženy. Jejich ceny v žádném případě dosud nepřesahovaly ceny autobusových firem. Nevýhodou pouze je, že volná místa může dát cestovní kancelář k dispozici až na poslední chvíli před odjezdem, když už není předpoklad dalšího prodeje zájezdu.

Autobusová síť v Chorvatsku je poměrně hustá. Především pobřeží má linek mnoho a spojení mezi jednotlivými městy a letovisky je velmi dobré. Je škoda, že turisté velmi málo využívají autobusovou dopravu na ostrovech (např. na Cresu, Krku, Ugljanu, Pašmanu, Brači a dalších), přestože je velmi slušná. Časté spoje (s návazností na trajekty) umožňují turistům bez aut pohybovat se poměrně snadno po ostrově. Informace o jízdních řádech mohou podat místní turistická sdružení (viz Odkazy na stránky poskytující další informace o Chorvatsku) či místní provozovatel autobusové dopravy.

Podle našich informací zatím neexistuje celochorvatský vyhledávač autobusového spojení. Pro turisty mohou být užitečné následující odkazy:

Taxislužba

Taxislužba je k dispozici ve městech a ve větších rekreačních místech.

Uvádíme přibližné ceny:

  • nástupní taxa: 20 - 35 kun,
  • cena za 1 km jízdy ve městě: 7 - 10 kun,
  • cena za 1 km jízdy v noci, v neděli a o svátcích: + 20 %,
  • čekání 1 hod.: 70 - 90 kun,
  • cena za 1 ks zavazadla: 5 kun.

Železniční doprava

České dráhy provozovaly devět let (s výjimkou přestávky v roce 2006) v letní sezóně přímé vlakové spojení s možností přepravy auta mezi Prahou a Splitem s názvem "Jadran", ale v roce 2010 bylo zrušeno (podrobněji v aktualitě: Letos kvůli velkým finančním požadavkům zahraničních železnic expres Jadran nepojede).

České dráhy vypravují přímý spoj do Splitu, a to jediný lůžkový vůz dvakrát týdně od poloviny června do konce srpna. Z Prahy pojede ve vlaku EC 277/1204 Slovan vždy v úterý a v pátek (odjezd Praha: 9:42 h, příjezd Split: 8:24 h), ze Splitu ve vlaku EC 276/1205 vždy ve středu a v sobotu (odjezd Split: 18:50 h, příjezd Praha: 18:18 h).

Do Záhřebu lze cestovat přímým rychlíkem R 207 Matthias Braun z Prahy do Záhřebu, přes Linec, Salzburg a Lublaň (čas jízdy přes 15 hodin). V Záhřebu je možno přestoupit na vnitrostátní vlakové linky do Rijeky nebo do Splitu. Ze Záhřebu do Rijeky je spojení poměrně časté.

Ostatní vlaková spojení z České republiky předpokládají dva až tři přestupy, délka cesty do Splitu se pak pohybuje mezi 18 a 26 hodinami. Je možno cestovat přes Vídeň (a zde přestupovat) nebo přes Budapešť (zde je též nutno přestupovat, a to ještě mezi dvěma nádražími).

Do Istrie je doprava ještě komplikovanější, s mnoha přestupy. Lze použít jakýkoli evropský expres do italských Benátek (přes Vídeň či Mnichov), před Benátkami (v Cervignanu) přestoupit, v slovinské Divače opět a pak celou Istrií přes Buzet do Puly. Neméně složitá je i cesta přes Lublaň a Postojnu.

Informace:

  • Vyhledávač vlakového spojení IDOS - jízdní řády: www.idos.cz
  • Chorvatské železnice (Hrvatske željeznice): www.hznet.hr

Letecká doprava

České aerolinie (www.csa.cz) letos nezajišťují žádné pravidelné lety do Chorvatska, ani pravidelné spojení se Záhřebem, jako v posledních letech, ani sezónní linky na Jadran, jako kdysi.

Jediné přímé letecké spojení s jadranským pobřežím uskutečňuje v sezóně nízkonákladová letecká společnost SmartWings (www.smartwings.com), která létá z Prahy do Splitu a Dubrovníku. Ceny letenek jsou velmi příznivé.

Společnost Croatia Airlines (www.croatiaairlines.hr) nabízí ve spolupráci s Austrian Airlines pro své klienty každodenní lety z Prahy přes Vídeň, do Záhřebu, Splitu či Dubrovníku. Pokud má turista zájem o leteckou dopravu do jiných míst Chorvatska, pak může letět do Záhřebu nebo do Vídně a tam přesednout na letadlo do místa, kam má Croatia Airlines zavedeny letní lety. Jsou to: Dubrovník, Zadar, Rijeka, Pula, Brač a ve vnitrozemí Osijek.

Velké cestovní kanceláře (touroperátoři) prodávají zbylá volná místa při svých charterových letech i ostatním cestujícím (Informace: CK Vítkovice Tours - www.ckvt.cz). Některé cestovní kanceláře realizují tento prodej již od května běžného roku. Jiné cestovní kanceláře, jichž je většina prodávají, zbylá místa až před samotnou realizací letu, to je cca tři týdny až několik málo dní před odletem. Ceny těchto letů jsou značně nižší než ceny pravidelných letů ČSA a Croatia Airlines. Rozdíl v cenách pravidelných letů a charterových zbylých míst je asi o jednu třetinu nižší ve prospěch charterových letů. Je třeba vzít v úvahu, že volná místa v charterových letadlech bývají většinou ve spojích na okrajích sezóny.

Civilní letiště mezinárodní jsou v současné době na těchto místech na jadranském přímoří:

CK Vítkovice Tours nabízí velký výběr zájezdů s leteckou dopravou do Chorvatska.


mail: info@chorvatsko.cz
copyright © 2001-2016 M. Zábský, M. Zábská, V. N. Heřmanová