Pláže na Čiovu a Marjanu se konečně zbavily havarovaných vraků

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Pláže na Čiovu a…
Publikováno: 23.10.2015
Slatine
Slatine, nákladní loď "Vranjic" letos v červnu

Minulý týden byla vyproštěna a odtažena poslední ze tří nákladních lodí, které se v bouři o síle orkánu dne 5. března letošního roku utrhly z lan v přístavu severním splitském přístavu v Kaštelském zálivu, kde čekaly na sešrotování. Zatímco lodě "Krka" a "Orebić" ztroskotaly těsně vedle sebe na pláži Prva voda na severním pobřeží splitského poloostrova Marjan, loď Vranjic bouře odnesla až na severní pobřeží ostrova Čiovo, na pláž letoviska Slatine.

Celé jaro a léto vraky zůstaly na místě, kde ztroskotaly. Zprvu se místní obyvatelé báli, že jim rezavé kolosy odradí hosty, ale došlo k přesnému opaku. Vraky se staly atrakcí a přilákaly řady zvědavců, kteří si je fotografovali a natáčeli. Kavárny na Čiovu dokonce zaregistrovaly zvýšený obrat.

Slatine
Slatine, vrak lodi nijak turistům nepřekáží


Problém odtažení vraků, a především jeho financování, řešila pět měsíců celá řada subjektů, od vlastníka lodí – společnosti Splitska plovidba, splitské přístavní správy, ministerstva mořeplavby až po pojišťovny. Podle právních předpisů má vlastník lodi povinnost uhradit náklady za odtažení lodi, jenže společnost Splitska plovidba byla v konkurzu a neměla peníze na zaplacení tak drahé operace. Navíc byly všechny tři lodě zatíženy hypotékou. Naštěstí měla Splitska plovidba pojistku u nizozemské pojišťovny, která pokryla náklady ve výši 1,2 miliony eur. O vyproštění a odtažení se postarala nizozemská společnost Marine Construct International, která se na činnosti tohoto typu specializuje.

Slatine
Slatine, zvláštní atrakce přímo na pláži

Koncem srpna přišla na řadu první loď – "Krka", dlouhá 75 metrů, která uvízla na pobřeží Marjanu. Opravu, vyproštění a odtažení prováděl dvacetičlenný tým odborníků nizozemské společnosti a místních pracovníků. Když opravili a zaplnili všechny otvory a praskliny v trupu, což trvalo 10 dní, museli prověřit, zda je plavidlo vůbec schopno plavby. Teprve po důkladné kontrole a testování na pozici 50 metrů od pobřeží byly uvolněny betonové bloky, které loď podpíraly. Pak ji remorkéry odtáhly do severního splitského přístavu, kde bude sešrotována a železo prodáno. Podobným způsobem probíhalo i vyproštění a odtažení lodi "Orebić". V případě lodi "Vranjic" museli odborníci použít speciální zvedací zařízení, které ji pomohlo uvolnit.


Zdroj informací:


Mohlo by vás zajímat