Bude jezdit katamarán z Rijeky s řadou zastávek až do Dubrovníku?

Chorvatsko... Články ... Aktuality ... Bude jezdit…
Publikováno: 02.02.2015
Korčula
Korčula, trajekt "Marko Polo" na rychlé pobřežní
trajektové lince

Vedení Jadrolinije, největší chorvatské společnosti v lokální přepravě, se rozhodlo pro zrušení rychlé pobřežní trajektové linky Rijeka - Split - Stari Grad (Hvar) - Korčula (Korčula) - Sobra (Mljet) - Dubrovník, tedy linky spojující Kvarner s nejjižnější částí jadranského pobřeží, kterou obstarávala padesát let stará loď "Liburnija".

Význam linky s více než staletou tradicí, kterou Chorvati svého času nazývali "plava magistrala" (modrá magistrála), postupně klesal, zejména v 60. letech minulého díky vybudování důležité pobřežní komunikace – Jadranské magistrály a potom v minulém desetiletí po dokončení dálnice A1 do Splitu. Počet cestujících se stále snižoval, protože přeprava trajektem byla v porovnání s automobilovou dopravou výrazně dražší a pomalejší. Plavba na této lince trvala až 24 hodin, což je pro dnešního vždy spěchajícího cestujícího nepřijatelně dlouhá doba. Počet míst, v nichž měla loď měla při své plavbě zastávku, postupně ubýval (např. v Zadaru, Šibeniku či Rábu), takže linka byla na své trase spojnicí jen s malým počtem ostrovních i pobřežních míst. V roce 2009 se celoroční provoz změnil pouze na sezónní s frekvencí dvakrát týdně. V loňském roce přepravila jen necelých 30 tisíc cestujících a 5 800 vozidel. Nerentabilní linka dosáhla ztráty 45 milionů kun. Cestovní komfort, který Liburnija poskytovala, se nemohl s moderními plavidly srovnávat. A tak bude zastaralá Liburnija prodána nebo půjde do šrotu.

Mljet
Mljet, trajekt v přístavu Sobra

Jadrolinija připravuje novou koncepci pro provozování linky Rijeka – Dubrovník. Místo trajektu zaujme moderní nový katamarán o kapacitě 400 cestujících. Přestože má jezdit již od letošní sezóny, vedení společnosti tají mnohé podrobnosti. Ví se však, že plavba se oproti dosavadní zkrátí na polovinu, tedy na dvanáct hodin, jízdní řád bude zahrnovat značně větší počet míst, kde bude loď zastavovat. Linka má být v provozu obden. Zůstává však předmětem dohadů, která místa konkrétně budou do plavebního itineráře zahrnuta. Kromě několika jistých jako je Ráb, Zadar, Brač, Hvar a Korčula, by to mohly být i ostrovy Silba, Ugljan a Pašman, případně další.

A tak zatím nezbývá než čekat, jak se Jadroliniji podaří skloubit uvažované záměry s jejími ekonomickými možnostmi.

Zdroj informací:


Mohlo by vás zajímat